2011.01.18

A magyar fiúk és a divat

HorvathL | 2011.01.18 8:00 | 11 hozzászólás


 

 

Hogyan viszonyulunk a divathoz? Hogyan viszonyul a környezetünk hozzánk, ha máshogyan öltözködünk, mint a többiek? Miért úgy viszonyulnak hozzánk? Milyen a társadalom véleménye a férfidivatról? Külföldön mi a helyzet?

 

Valószínűleg egyik kérdésre sem tudunk pontos választ adni és ez nem is célja ennek a bejegyzésnek. Fel fognak merülni még egyéb kérdések is menet közben biztosan. De vitaindítónak, egy véleménynek jó lehet. Mindenképpen kíváncsiak vagyunk a kommentárjaitokra, nem akarjuk, hogy ez egy egyoldalú véleménynyilvánítás legyen!

 

…kimenjek így az utcára?

 

Sokszor foglalkoztat a kérdés, hogy amikor felöltözöm valahogyan, akkor miért az jár a fejemben, hogy "ehhez majd mit fognak szólni az utcán a szembejövők?". Nem ez kellene, hogy döntsön arról, hogy mit veszek fel. Miért ilyen a hangulat, hogy az ember néha szinte fél felvenni egy-egy kevésbé megszokott összeállítást - ami ráadásul akár egy másik országban, más környezetben teljesen elfogadott volna - és ha mégis elindul benne, akkor szúrós pillantásokat idéz elő.

 

Az igazság az, hogy eléggé irigyek tudunk lenni egymásra, szeretjük a másikat pocskondiázni. (Többször oda is szóltak nekem.) Az embernek, ha helyén van az önértékelése, nem is veszi fel ezeket a dolgokat, de egyáltalán mitől van ez a jelenség? Miért "menő" nálunk az, hogy közömbösen leszóljuk a másikat, ahelyett, hogy másképp állnánk hozzá? A rosszindulatú szúrkálások senkinek sem tesznek jót, általában azt minősítik, aki elsüti őket, feltehetőleg saját magukkal van valamilyen bajuk és azt így próbálják palástolni. Hiszen egy magabiztos, egészséges önértékelésű ember miért is foglalkozna túl sokat a környezetével?

 

Megesik velem is, mint mindenkivel, hogy nem tetszik valakinek az öltözéke, de ilyenkor nem kell bántani a másikat. Nem vagyunk egymás iránt tisztelettel, pedig azt meg kéne becsülni, ha valaki megpróbál egyfajta egyedi stílust kialakítani, újítani, merészebben öltözni. És itt most nem a Szecsődi Karcsikára gondolok, mert az olyasmi szerintem szimpla magamutogatás, egyfajta arrogancia. (Aki nem ismeri az említett úriembert, inkább ne is vegye a fáradságot, hogy utánanézzen.) A túlzott magabiztossággal, nagyképűséggel sem megyünk sokra.

 

Ugyanakkor van egy korosztály, aki más rendszerben nőtt fel és nem fogékony a divatra. Egy másik réteget pedig szimplán nem érdekel, mit visel. Úgy tekintenek a ruhára, mint egy funkcionális eszközre, amit azért hordanak, hogy ne fázzanak és kész (nagyon leegyszerűsítve a gondolatmenetet). Van aki utál vásárolni is. Ezzel szerintem nincs semmi baj, el kell fogadni és kész; nem gondolom, hogy ez igénytelenség. Mindenkinek más izgatja a fantáziáját, nem kell lenézni azt, aki nem tudja, hogy mik a trendek.

 

Nyertünk: az igény megvan

 

A HeStyle is bizonyítéka annak, hogy igenis van igény itt Magyarországon a férfidivatra, mert két év után is van miről írjunk Nektek. Nem vagyunk még itthon olyan szinten az öltözködés terén, mint a nyugati országok, mert egyrészt azért a divat az életszínvonal emelkedésével "épül be" az emberekbe és e téren még van mit behoznunk, de azt se felejtsük el, hogy sokkal jobb helyzetben vagyunk, mint egy-két szomszédos ország. 

 

A nyugat-európai országok többségében kissé más a helyzet. Mivel sajnos nem tudok annyit utazni, mint szeretnék, jobb híján a lookbook.nu-t nézem, ha inspirációra van szükségem. Persze tudom, hogy sokatoknak nem tetszik, mert más az ízlésetek, de a próbálkozást, a befektetett időt és energiát el kell ismerni. A legjobb pedig az az egészben, hogy úgy érzem, itt szabadon és fenntartások nélkül leírjátok a véleményeteket, így a helyzet máris javulni látszik.

 

Egyetértetek? Szeretnénk visszajelzéseket kapni Tőletek, milyen a helyzet ott, ahol éltek, mik a tapasztalataitok a közelmúltból, mi lehet a megoldás … stb. Ha van kedvetek, osszátok meg velünk véleményeteket komment vagy e-mail formájában és fűzzük tovább a gondolatmenetet! Külföldi olvasóink is írhatnak, nagyon kíváncsiak vagyunk az Ő véleményükre is!




Címkék: vélemény cikk hestyle

A bejegyzés trackback címe:

https://hestyle.blog.hu/api/trackback/id/tr582591380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LuPuS 2011.01.18. 09:09:14

- A magyar divat, halott.
- A magyar önálló gondolkodás, halott.
- Az önálló stílus kialakítása, gyermekcipőben.
- A magyar divat újraélesztése, gyermekcipőben.
Az alapvető gondolat ott van mindenkiben, teljesen mindegy hová megyünk a nagy világban. A megszokottól eltérő dolgokat, amelyeket a nagyközönség még nem ismer/ért, azt mindig is el fogja utasítani.
A ruhadarabokat az emberek szabadon kombinálják egyéniségüknek megfelelően, s ez is alapvetően eredményezheti azt, hogy megnézik/megszólják az utcán. Amíg Olaszországban valaki végig sétál az stílusos, saját egyéniséggel rendelkező egyén, addig idehaza röviden leszólják, szexuális hovatartozását firtatják.

Visszatérve a divatra, igen van rá igény bizonyítja, ez az oldal és a hozzátartozó kommentelők emelkedő száma. A remény szikrája akármilyen kicsi is, ott pislákol a magyar emberek divatról alkotott TUDATlan-alattijában.

HorvathL · http://hestyle.blog.hu 2011.01.18. 10:27:58

@LuPuS: A magyar divatot nem kell temetni, csak még épp születőben van. Bizonyíték arra, hogy jók vagyunk például a The Room magazin.
Az önálló gondolkodás és a rosszindulat eltűnése még váratnak magukra, de vannak bíztató jelek.
Támogatni kell minden megszokottól eltérőt, jó szándékot, mert abból lesz valami.

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2011.01.18. 10:41:05

Maradi gondolkodás, férfiember úgy jó, ha épphogy ápolt és a lehető "legbiztonságosabb" ruhákat hordja, legyen kényelmes és olcsó (vagy kényelmes és drága). Mint ahogy LuPuS is írta, iszonyatosan kell bizonygatni a férfiasságot.

LuPuS 2011.01.18. 10:45:38

@horvath911: .......azért is írtam, hogy gyermekcipőben. Dicsérni jöttem, nem temetni..............

2004:A magyar divat "fogalma" hosszú szünet után újra feltűnik, bár a világháború előtti fényes múltra még sokáig kell várni. A Váci utcai divat világszerte iránymutató volt, itt a hangsúly a múltidőn van sajnos. A 60-80-as évekre csak emlékezünk, akkori fényünket néhány sikeres nem csak névlegesen divattal foglalkozó tervezőnek köszönhetően, elmondhatjuk: VAN REMÉNY!

perry 2011.01.18. 11:17:28

Hát itt aztán rengeteg a társadalmunkat ért hatást lehetne firtatni...Szerintem a legfontosabb a poroszos, fegyelmezettség, ami aztán keveredett a háború utáni társadalom szegénységével, az új rendszer elit-, felsőosztály-ellenességével (ami a megelőző korok társadalmának divat iránti igényét is kiirtotta), az individualizmus szétzúzásával majd annak a rendszerváltás utáni erőltetésével.
Ez 2011-re egy rettentesen intoleráns társadalmat alakított ki, nem csak az öltözködés terén.

Egyébként szerintem a kép árnyaltabb. Máshogy érzem magam a vidéki ksvárosban, a nagyvárosban, valamint a főváros kerületei között is hatalmas a különbség. Mivel én egy ideje az időm 99 %-át Pesten töltöm, már csak akkor kezd frusztrálni az öltözékemről alkotott külső vélemény, amikor "olyan" kerületekben vagy vidéken járok...

Viszont azt is gondolom, hogy a nálunk nagyon nagyon divatos fiúcskák teljesen jogosan számíthatnak az utcán beszólásokra és rossz pillantásokra, mivel egy hardcore lookbook.nu szettben való megjelenés a fentiek miatt logikusan kiváltja társadalmunk TERMÉSZETES ellenállását. Szerintem fel lehet úgy öltözni, hogy bevesszük a szettbe a legfrissebb divatnak megfelelő elemeket, de mégis megőrizzük férfiasságunk (már akinek van mit megőrizni). Ekkor maximum csak irigykedés tárgyai lehetünk. Természetesen ez még nem ad választ arra, hogyha egy különlegesnek számító, kirívó szettben jelensz meg az utcán, hiszen neked az tetszik, ez az önkifejezési eszközöd, akkor mit tudsz tenni...Sajnos el kell fogadni, hogy ez a társadalom még hosszú ideig ilyen marad, vagy talán SOHA nem lesz toleráns az ilyen szettekkel.

Rettentesen nehéz a fejlődés és bár tudom, hogy ez egy divattal foglalkozó oldal, azért úgy gondolom, hogy az előző rendszerből örökölt beidegződések bizony sokkal fontosabb területeken okoznak problémát az ország és a társadalom felemelkedésének: politika, egészségügy, közbiztonság, stb és úgy egészében véve a közösségi élet.

És fontosnak tartom kiemelni, hogy az átlag magyar nő is szintén fényévnyire van a nyugati divattól, ezt sokszor elfelejtjük.

Végül, rohadt nagy szerepe van a médiának a közízlés alakításában, a tolerancia növelésében. Azt viszont még nem tudom megmondani, hogy pl. a Megasztáros, sokszor tényleg elborult szettek használnak-e, vagy nem? Az X-faktor versenyzőit szerintem pont jól öltöztették: magasan az átlag fölött voltak, viszont nem voltak kirívióak. Viszont az javított volna a dolgokon, ha a műsorvezetők, mentorok nem a ruhákból próbáltak volna viccet csinálni. Amikor 2 millió néző hallja ezt a poént, olyankor az bizony sokat számít: a nézőben azt az érzetet kelti, hogy "ja, hát ha a Ferő is fikázza a Balázs öltözékét, akkor az biztos csak valami ***i, elborult stylist műve lehet, nem kell vele foglalkozni". Vagyis a néző sem hiszi el, hogy ez utcára való.

Elsőre ennyi.;)

HorvathL · http://hestyle.blog.hu 2011.01.18. 11:37:27

Sziasztok és köszönöm a hozzászólásokat.

@perry: Egyetértek Veled. Van egy határ azért, amit még a társadalmi normák húznak meg, tehát a divatnak nem öncélúnak kell lennie, nem szabad nagyképűséget, felsőbbrendűséget sugallnia (persze van, amikor ez elkerülhetetlen). A határokat érezni kell, akármilyen környezetben is van az ember, ez intelligencia kérdése.

Nem akartam mélyebben belemenni, mert nekünk nincsenek ilyen "nagyszabású" céljaink, de sok igazságot írtál.

@LuPuS: Igen, tudom és köszönöm Neked is. Remény mindig van:)

richrd 2011.01.18. 15:08:26

Hát én régebben nem mertem felvenni mélyebb kivágású felsőket, mert azt hittem itt vidéken, mindenki úgy gondolná, hogy véletlenül összekevertem a szekrényemet a nővéremével..
Aztán félve ugyan, de mégis felvettem egy mélyen kivágott felsőt. Persze mindenki megmosolyogta, hogy ki van a melkasom, de nem mondta senki, hogy "ez azért túlzás", sőt azóta észrevettem, hogy osztálytársaim is kicsit lazábbra gombolják az ingüket, meg egy két ember is vett hasonló felsőket..
Szóval én örülök, hogy bevállaltam, mégha elsőre kicsit izgultam is miatta. :)

/o/peration 2011.01.18. 21:21:18

Nekem van egy olyan sanda gyanúm, hogy mióta (mondjuk ez inkább egy hosszú folyama volt) "jól" ölözködök azóta a nők melegnek gondolnak, megnéznek de ki is húznak gondolatban a listáról, lehet vissza kéne térnem a szokásos ízléselen diszkó/hip-hop faszagyerek stílusra.

HorvathL · http://hestyle.blog.hu 2011.01.20. 14:16:22

@/o/peration: Nem kell visszatérned olyanhoz, ami nem tetszett. A környezeted értékelni fogja a stílusodat, ebben biztos vagyok. Csak idő kérdése. Aki meg egyből kihúz a "listáról" azért, mert úgy öltözködsz, ahogy, az meg is érdemli, hogy ne ismerjen meg.

perry 2011.01.20. 17:58:22

@horvath911: Erről van szó. Bizony van egy rohadt nagy átlag-csaj réteg, akinek nincs igénye erre, főleg a 0 év alatti korosztályban. Így "sajnos" nekünk maradnak a különleges, igényes lányok...

Thunder01 2011.01.21. 13:53:22

A lookbook vagy a Sartorialist mindig vizuális felüdülés... Szeretném egyszer ezt Budapest utcáin is látni, nem is kell olyan sokat visszamenni, 60-as,70-es, 80-as évek végig stílusos volt itthon, de még a 90-es évek is. Aztán ma meg már nem. Hogy mi ennek az oka? 2004-ben szombat este még úgy álltunk a 4/6-os megállójában a Nyugatinál, hogy sokan kifestve, partyruhákban és egyéb extrém ruhákban mentünk Szentendrére. Senki nem nézett szúrósan, egy beszólás sem volt, természetes volt. Alig telt el 6 év, és egy teljesen más vonulat és felfogás uralkodik az utcákon, az emberekben, ma ezt már nem tudnák mire vélni. Persze itthon ki is haltak az extrém partyk meg a technopartyk, így egy közösség letűnt, és mivel nincs pótlás, így idegen a mai fiatalnak ez a kultúra. Így van ez még jópár dologgal, és az összesnek az együttes ereje eredményezte az emberek tudatlanságát. A TV egyre hülyébb lett, a média még szennyebb, az emberek ezt a felszínességet és a beállást a sorba kezdték értékelni, rászoktak, és az igényes vagy a különleges teljesen idegen nekik, nem tudják hova tenni.
Na meg persze ott van a hülye politika, a válság óta az átlagember folyamatosan ezzel van elfoglalva, a kormánytól akar valami megváltást meg jobb életet, és kb. nem csak a divat, hanem bármi más művészet is eltávolodik tőle. Lehetne még folytatni, de most qrva álmos vagyok.. Egy nagyobb népformáló kreatív mozgalom vagy valami hasonló kellene, de oda ahol a legtöbb buta ember van, a médiába.
Amúgy az utcára általában úgy megyek ki, ahogy a legjobbnak érzem az összeállításom, magamnak öltözöm nem másnak. Megvan a stílusom, és az örökre az enyém. Néha furcsa tekintetekkel meg már szinte minden jobban öltözött férfi találkozhatott itthon, egyszerű a recept rá, akik nem tudnak dekódolni, nem a te embereid. Valahol lejjebb tanyáznak tőled, és aki a te szinteden van az úgyis veled van, aki meg nem azzal meg nem is kell szimpatizálj, mert úgysem érti a dolgot.
süti beállítások módosítása