Interjú Gyémánt Balázzsal, a Stílus főszerkesztőjével
Régen jelentkeztünk már interjúval, de ami késik, nem múlik!
Ezúttal Gyémánt Balázs, az m1-en futó Stílus című divatmagazin főszerkesztője válaszolt néhány kérdésemre. A Stílus már-már egyedülálló műsornak mondható, hiszen nem csak a női, hanem a férfidivattal is rendszeresen foglalkozik.
Jelenleg az m1-en futó Stílus című műsor főszerkesztője vagy. Hogyan jött a
műsor ötlete? Milyen előkészületek előznek meg egy adott adást?
A műsor évek óta fut a Magyar Televízióban, eddig majdnem 120 adást készítettünk el, amelynek több, mint a felében én is részt vettem. Először, mint riporter, majd szerkesztő, rendező, tavaly szeptembertől pedig, mint főszerkesztő (is) veszek részt a munkákban. Kicsi és összeszokott csapat dolgozik a Stíluson, amelynek alapötlete anno azon alapult, hogy szükség volt egy olyan műsorra, amely inspirációt és praktikus tippeket adhat leginkább hölgyeknek, hogyan tudnak változatos felöltözni. Az elején koncepció volt, hogy nem kifejezetten profi modellekkel dolgoztunk, hanem átlagembereken mutattuk be a ruhákat. Sok tévénéző mondta azt, hogy a tökéletes alakon minden jól áll, ezért meg akartuk nekik mutatni, hogy néhány apró trükkel "bárki" lehet stílusos. Mivel közszolgálati csatornáról van szó a divat sok-sok ágát mutattuk már be: kiskosztümtől fehérneműig, edzőruhától kismama tunikákig, öltönyöktől bermudákig minden szóba jött már. Amióta főszerkesztő vagyok inkább a külföldi trendeket és tehetséges hazai tervezőket mutatjuk be, persze kiskosztüm most is van. Külföldi divathetekre járunk, divatbemutatókat és hazai divateseményeket veszünk fel, valamint saját divatanyagokat is készítünk.
Az elején kétheti adás voltunk, egy éve pedig hetente jelentkezünk, ami nem
hagy túl sok időt egy-egy műsor előkészítésére. A terveket a televíziós szezon elején elkészítjük, tudjuk, hogy mit és kiket szeretnénk bemutatni a következő 10-12 adásban, majd ahogy közelednek a hetek, egyre jobban látjuk, hogy melyik adásba mit tegyünk. A heti műsor arra késztet bennünket, hogy az aktuális divat eseményeket is kövessük, legyen szó belföldi bemutatóról, vagy külföldi divathétről. Amikor nem egy divatbemutatót veszünk fel, hanem saját divatanyagot készítünk, akkor szempont, hogy az általunk bemutatott ruhák kaphatóak legyenek az országban. Saját klipforgatásnál sohasem a következő évad ruháit mutatjuk be, hanem az éppen aktuálisat. Tavasszal még nem foglalkozunk a téli kollekciókkal, annak ellenére, hogy a világ divat fővárosaiban már azokat mutatják be, ahogy néhány hazai divatlap is ezt teszi. Az ilyen anyagoknál először megnézem a ruhákat, beszélgetek a stylist-tal vagy a tervezővel a kollekcióról, az inspirációról. Leszervezünk néhány modellt, a stylist kiválogatja a ruhákat, én meg elindulok a városba és keresek helyszíneket, amelyek alkalmasak lehetnek a forgatásra. Fotózok, majd kialakul a fejemben egy sztori vagy egy egyszerű helyzetgyakorlat, amit a modellek majd "eljátszanak". Lediszponáljuk az operatőrt, egyeztetünk a stábbal és mehet a forgatás.
Örömmel láttam, hogy gyakran foglalkoztok férfiaknak szóló divathírekkel
s a műsorban. A közeljövőben milyen témákkal szolgáltokmajd a
divatrajongó férfiaknak?
Persze, hogy foglalkozunk férfi témákkal. Ami például engem is izgat és
férfidivat, annak utána járunk. Habár a nézők többsége hölgy, akadnak azért
férfi nézők is, illetve a csajok is szeretik ha férfi alsógatyákat mutatunk
be... A férfi divat tévés bemutatása nem olyan egyszerű, mert kevés izgalmas
férfi holmit készítenek itthon. Külföldi divathetek és bemutatók anyagaiból
szoktunk csemegézni, ahol merőben szokatlan, sőt néha zavaró, de ennek
ellenére izgalmas és újszerű fiúruhákat mutatnak be. A sportmárkáknál pedig
a short-farmer-poló választékból nehéz izgalmas anyagot kihozni... A jövőben
is a tervek között szerepel a férfidivat bemutatása, reméljük, hogy több
magyar tervezővel tudunk majd forgatni, illetve biztos lesz zakó, dzseki és
szmoking mustra is a kötelezők között.
A Stílus főszerkesztése mellett mivel foglalkozol még?
A Stílus mellett, annak ellenére, hogy rengeteg időt és energiát igényel,
újságírok idegenforgalom és utazás témában. Egy idegenforgalmi szakmai
lapnak (TTG Hungary) vagyok az állandó szerzője saját rovattal, valamint
jelentek meg cikkeim a The Explorer, Marie Claire, The Cut magazinokban is.
Jelenleg nem készítünk új adásokat, ismétlések mennek, így a következő tévés
szezon kezdetéig ismét van időm idegenvezetni, amely hobbi és munka is
egyben. Magyarokat kalauzolok külföldön, mostanában leginkább az Egyesült
Államokban, illetve külföldieknek mutatom meg Budapestet. Sokszor vezetek és
segítek újságírókat és tévés stábokat Budapeten, akik valamilyen különleges
aspektusból akarják a várostunkat bemutatni. Ezeket a munkákat is azért
összekötöm a divattal, Budapesten például csinálok Trendy & Fashion Budapest
túrákat.
Szerinted miért hanyagolja el a legtöbb magyar magazin, televízió és
egyéb médium a férfi divatot? Nincs rá igény?
A magyar átlagférfit nem érdekli az aktuális divat, nem akarja évente,
félévente lecserélni az egész ruhatárát, mert se pénze, se kedve, se igénye
nincs rá. Azt veszi, amit a Váci utcában vagy a plázákban megkaphat (H&M,
Zara, Bershka, Pull & Bear, Springfield, C&A és társaik). Lássuk be, hogy
ezek közül a legtöbb hasonló stílust képvisel és valamiért mindegyik
ugyanazt a fazont és színkonbinációt hozza ki télen és nyáron. Egy
magazinban vagy tv műsorban újdonságok és izgalmas dolgok kellenek, akkor is
ha azok hordhatatlanok. Lényeg, hogy ne lapozz vagy ne kapcsolj át rögtön,
hanem formáljon véleményt az a holmi, legyen az negatív vagy pozitív. A
nőknél több lehetőség van újítani, több és merészebb anyagot használnak a
tervezők. Gondoljunk csak egy díjátadóra, ahol kötelező dress code van.
Nagyestélyi a nőknek, frakk vagy szmoking a férfiaknak. A női ruhákat 20
oldalon lehet bemutatni, mert mind különböző, a férfiak pingvin-jelmezét
másfél oldal után megunjuk.
Mi a véleményed a magyar férfiak öltözködési szokásairól?
Egyre igényesebbek a magyar férfiak az öltözködésben. Karkötők, kiegészítők,
merészebb színek, szűkebb gatyák is megtalálhatóak már egy urbánus pasidivat
mustrán. A sportmárkás holmik (sajnos) még mindig hódítanak: minél nagyobb
Adidas, Nike vagy Gas logó van a polón, annál menőbb valaki. Egyébként is,
miért én fizessek azért, hogy egy márkát reklámozzak magamon? A Guccit,
Burberryt és társaikat kevesen tudják vagy akarják kifizetni, gondolom ezért
látok leginkább külföldieket az Andrássy úton az üzletekben... A deszkás és
egyéb alternatív stílusú srácok sokkal merészebbek. A múltkor például Lang
Szonja bemutatóján (Tyra Clothing) eszméletlen izgalmas fiú ruhák voltak
sok-sok cipzárral és újítással, amit ebben a szubkultúrában gondolom
hordanak is.
Hol szoktál magadnak vásárolni ruhákat? Van esetleg olyan üzlet/márka,
amit hiányolsz itthonról?
Néhány évvel ezelőttig nagy H&M rajongó voltam. Egészen addig, amíg nem
jöttek be Magyarországra rengeteg ruhát vásároltam gimisként főleg Bécsben
és Londonban. Nem szeretem ha szembe jön velem ugyanaz a poló, ezért
mostanában csak basic darabokat veszek a pesti üzletekben. A legtöbb ruhámat
külföldön szerzem be, amiben sokat segít a gyakori utazás. A kedvenc márkám
az amerikai Abercrombie & Fitch. Egyszerű, sportos, jó a szabása, de semmi
extra. Csak az USA-ban és Londonban lehet megvenni, bár lehet, hogy
Milánóban is nyitnak üzletet. Fantasztikus marketingje van a cégnek, a
vásárlás egy igazi élmény. Londonban például egy üzletük van, az sem a fő
utcák egyikén. Felirat nincs, de már messziről érezni a márka ikonikus
illatát, amellyel az utcát és befújják. Szexi lányok és izmos fiúk fogadnak,
lehet polaroid képet csinálni a modellekkel, dübörög a zene, félhomály van,
mindenki kedves hozzád és segíteni akar. Ezt az "American jock" imázst
építették fel, ami számomra nagyon bejön. Az egyszerű sportos ruhák így
többlet tartalmat kapnak, amelyet nagyon kevés cégnek sikerült velem szemben
elérnie. Nem szeretném ha a következő üzletüket a budapesti Fashion Street-en nyitnák meg.
Milyen ruhadarab/kiegészítő az, ami a legkedvesebb számodra?
Az egyik kedvenc kiegészítőm egy évekkel ezelőtt New Yorkban vásárolt
Kenneth Cole two-in-one (fekete-barna) fémcsattos öv. A mostani kedvencem
pedig egy rövidujjú cowboy jellegű kék kockás ing az Abercrombie &
Fitch-ből.
Mik a terveid a közeljövőben?
A tévés szerkesztő-riporteri munkát szeretném a jövőben is folytatni és
olyan műsorokat készíteni, amelyekben a divat, az utazás és a kultúra
hasonló hangsúlyt kapnak. Mondjuk egy olyan tévéműsort szívesen készítenék,
amely a világ divatheteit járja körbe és kulturális aspektusból mutatja be
az egyes régiók urbánus öltözködési stílusát...Remélem ezzel nem adtam
ötletet másoknak...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
perry 2010.05.18. 17:40:52
félévente lecserélni az egész ruhatárát, mert se pénze, se kedve, se igénye
nincs rá. Azt veszi, amit a Váci utcában vagy a plázákban megkaphat (H&M,
Zara, Bershka, Pull & Bear, Springfield, C&A és társaik)."
Csak én érzem itt az ellentmondást? Az aktuális nemzetközi divatot pont ezekben az üzletekben van esélyünk megkapni, egész ruhatárat meg értelmes ember nem cserél le, csak kiegészíti az új trendek darabjaival, még ha csak képletesen is mondta Balázs.
Egyébként egy újabb JÓ interjú, a műsorról még csak nem is hallottam, de "mit is mondjak magának", ritkán közelítem meg a közszolgálati médiumokat.
p4rtyboy92 2010.05.18. 17:46:45
tminttomi 2010.05.18. 20:01:00
Itthon viszont, egy magára valamit adó férfi a felsorolt boltokban tud vásárolni (H&M,
Zara, Bershka, Pull & Bear, Springfield)
polyn 2010.05.18. 20:13:40
hedkandi 2010.05.18. 20:30:25
Mc Murphy 2010.05.18. 22:12:50
Stílus · http://stilus.blog.hu 2010.05.19. 01:57:25
A Stílus blogon lesz majd aktuális info: stilus.blog.hu
MTV videótár:
videotar.mtv.hu/Kategoriak/Stilus.aspx
Thunder01 2010.05.19. 11:03:08
Az Abercrombie egy közepes kategóriájú márka, én nem szeretem mert túl átlagos nekem, de azért jó lenne ha több férfit lehetne látni itthon A&F-ben.
Ma a stílusos férfi ritkán vásárol üzletekben, sokkal inkább second hand-ekben, speciális vintage boltokban. Ez még hozzánk nem igazán tört be férfi részről, a nők már kezdenek ráérezni.
perry 2010.05.19. 17:59:44
Persze külföldön ez is jobban megy, bár mi is csak a streetstyle oldalakról tudjuk, ami tulajdonképpen csak egy válogatás, tehát azért azt nem tudhatjuk (?), hogy a többség is turiból öltözködik-e...
Abercrombie: Ha csak három, tőlünk igen távol eső országban lehet találkozni a boltjaikkal, akkor hogyan vásároljanak a magyar férfiak ott? Plusz te is mondtad, hogy egy közepes márka, akkor meg bőven helyettesíti az A&F-et egy H&M, vagy Inditex, de egy csomó más nálunk is jelen lévő márka. Amúgy én sem szeretem ezt az amerikai brandet, átlagos (néha, mint egy Jeans Club). Természetesen ezek az állítások nem vonatkoznak az A&F minőségére.
Thunder01 2010.05.20. 11:25:34
Ízlésesen üzletekből? Nehéz. Itthon szinte lehetetlen. Ami üzlet és ízlésesen öltöztet fel az az Andrássy-n 1-2 bolt, vagy a Peek & Cloppenburg az Arénában. H&M, Bershka, Zara és társai plázamárkák, és ugye pláza = nem ízléses. Kivétel erősíti a szabályt, és az itt a P&C, no meg talán még 1-2.