2011.04.01

Abodi Dóra interjú

HeStyle | 2011.04.01 18:25 | Szólj hozzá!


Abodi Dóra rövid idő alatt lett hazánk egyik legismertebb és legkedveltebb divattervezője.
Kollekcióit nem csak nálunk, hanem többek között New York-ban, Moszkvában és Düsseldorfban is nagy érdeklődés övezi. Hatalmas megtiszteltetés és öröm volt számomra, amikor Dóra beleegyezett az interjúba, ami szerintem az eddigiek egyik legkedvesebb és legszórakoztatóbb interjúja lett.

Mi szerettél volna lenni gyerekkorodban? Már akkor is érdekelt a divat?
Gyerekkoromban sok minden felmerült, de a régész, a világutazó kalandornő vagy kincsvadász (ha egyáltalán van ilyen szakma:) volt a top szakma a szememben, azután kamaszként az irodalomkritkus, fodrász, divattervező, diplomata, plasztikai sebész és műsorvezető voltak a favorit szakmák. A divattervező mindig ott lappangott, gyerekkorom óta ruhákat rajzoltam, de ez annyira természetes volt, hogy sokáig nem is ismertem fel, hogy ez az igazi, de utána szerencsére eljött a pillanat.

-Hogyan indult el a pályafutásod? Nehezek voltak a kezdő lépések?
Sok-sok tanulás, divatiskola, diploma, sok kísérletezés. Engem az egész divatban a kísérletezés érdekel a legjobban. Ez nyilván egy nehezebb út, hiszen kipróbálok dolgokat, csinálok egy klasszikusabb első kollekciót, ami egy alapkőtétel a brand indulásakor, utána egy artisztikus, romantikus sziluettkísérletes nude kollekciót, ami abszolút nem kommerciális, utána egy edgy glam kollekciót, amit azt hiszem nagyon szerettek az emberek és most egy a Riviera belle epoque-jából inspirálódó eklektikus és álomszerű kollekciót...Ez nehezebben érthető, követhető sokak számára, de egyelőre én is keresem az utam. Azt semmiképpen sem szeretném, hogy ráálljak egy irányra túl korán vagy egy túl biztonságos, unalmas útra. Tudom, hogy ez egy nehezebb, "veszélyesebb" út, sokan értetlenül állnak az előtt, hogy mennyire tágak a határok nálam, miért nem korlátozom magam a kollekcióimban, de tudom, hogy megéri, mert látom, hogy a kísérletezés, a kalandozás végül elvezet oda, hogy kiforrjon a dolog. A kérdésedre válaszolva ilyen értelemben a kezdő lépések valóban nehezek voltak és azóta is minden lépés nehéz, de örömtelien nehéz.


-Egy-egy kollekció megtervezésénél milyen dolgok hatnak rád ösztönzőleg? Mi inspirál?
Az irodalomban, filmben, fotóban, képzőművészetben, festészetben, divatban nagyon sok minden tetszik, nagyon sok minden belefér az ízlésembe, van ami tényleg szuperértékes, van ami vicces, van ami csak érdekes vagy fura vagy bizarr, van ami az érzelmeimre hat, van ami elszomorít vagy bosszant...ilyen ez...ezek mind inspirálnak, hatnak rám, alakítanak. Mostanában ami igazán inspirál vagy izgat az egy válaszkeresés arra, hogy miképpen lehet reagálni a divatban lassan bekövetkező paradigmaváltásra és miképpen fogalmazható meg a változás. Érzem a levegőben, de még nem tudtam 100%-ban megfogalmazni a változás összes ismérvét. Az tény, hogy a divat most sokkal elérhetőbb, demokratikusabb, bárki hozzáférhet a legújabb kollekciókhoz az interneten, sokkal többen kezdenek el divattal foglalkozni, és sokkal többen érzik úgy, hogy értenek a divathoz vagy legalábbis foglalkoztaja őket, a pótolhatatlanság megszűnik, legyen tervezőről, egy eredeti designer darabról vagy akár egy brandről szó, hiszen bármikor bárki helyére léphet valaki, egyes replikák már 100%-ban ugyanolyanok, mint az eredetiek, nagy üzletláncok a nagy brandek által kialakított trendekeket egy az egyben utilizálják, a print média felé felzárkózott az online média és megrengette hatalmunkat, a divatbloggerek forradalmat csináltak, megjelentek a "do it yourself" irányzatok, így bárki egyedi cuccokhoz juthat.
A válság a merészséget a praktikum felé tolta, a haute couture visszaszorult, minden napra jut 1-2 csoda, újdonság, de így valahogy a divat már nem olyan "romantikus", mint régen. Sokkal kézzelfoghatóbb. A divat és a new media kapcsolata egyre fontosabbá válik, megváltozott a kommunikáció. Ezek és sok más új tényező együttesen hat a divatra és változtatja meg, és számomra nagyon fontos, hogy jó konklúziókat vonjak le és megálljam a helyem. Ez a kihívás rendkívül inspiráló.
A másik a Fashion Video Festival, amelynek egyik alapítója és kreatív igazgatója vagyok, nagyon sok divat és new media projektünk van folyamatban és ezek alakulását mindennél nagyobb izgalommal várom és rendkívül inspirálnak.


-Hogyan telik egy átlagos munkanapod?
Huh, hát nincs átlagos munkanapom. Egyik nap emailek, másik nap rohangálós nap, beszerzés, anyagrendelés, gyártás, aztán a tervezés elvonulva vagy bárhol bármikor. Modellezés, meetingek, showroomban töltött napok, FVF team meeting, divatbemutató, fotózás, trade show, utazás...mindig változik és bármi közbejöhet. Néha ez elég fárasztó és eszembe jut, hogy jó lenne egy nyugis hivatali munka, de persze tudom, hogy nem bírnék nyugton ülni. Ami fix, hogy olyan 9-től kezdek aktivizálódni és hajnali 2 előtt nem szoktam lefeküdni:)

-Eddig csak nőknek terveztél, várható esetleg egyszer egy férfikollekció is Tőled?
Nagyon szeretnék férfikollekciót tervezni. Jelenleg sajnos nincs rá kapacitásom, bár terveztem pár férfi táskát és a divatakadémián is volt férfiruha tervezési blokk, de azért nem kezdtem még bele, mert nem szeretném félvállról venni. Nagyon remélem, hogy 1-2 éven belül egy férfi kapszulakollekcióval is tudok jelentkezni, kiegészítőkkel együtt.

-Mi a véleményed a magyarok és leginkább a férfiak öltözködési szokásairól? Szerinted milyen a divathoz való hozzáállásuk?
Ambivalens: mindenféle stílusú ember megtalálható Budapesten, a szuperstílusostól a gázig, ez nyilván egy nagyvárosi sajátosság. A fiatalabbak azért egyre jobban öltöznek, ők már másképp szocializálódtak, sokkal nyitottabbak, igényesebbek, a magazinok, a blogok rengeteg trendinfóval látja el őket és nagy a ruhakínálat is. Ennek ellenére a budapesti férfiak nagy része még nem érzi azt, amit az észak-olasz, párizsi, koppenhágai vagy londoni férfiak és sokat kell még tanulniuk. Itthon inkább a sportosabb, praktikusabb irány megy, vagy a funkcionális elegancia (business look), de a laza, sármos, intellektuális elegancia terén még fejlődni kell.

-Ha egy napra férfi lehetnél, milyen stílusú ruhákat vennél fel, hogyan öltözködnél?
Hát ez életkortól, alkattól is függ. De biztosan szeretnék sok bőrdzsekit, mindenfélét, szűk rövid fekete, szürke szegecses, barna kicsit vintage, klasszikus motoros James Dean-féle, meg aviátoros is jöhetne, lenne sok szép jól szabott zakóm, szövetkabátom, szűkebb fazonúak, szép szövetekből, lenne trencskóm sötétkék, aztán lenne katonai zubbonyom, lehetőség szerint vintage. Imádnám azokat az öveket, amelyeken igazi ezüst szegecsek vannak, vagy perforált bőrből készülnek, vagy tejesen egyszerűek, de a csatjuk minimalizmusukban is míves. Sose hordanék kitérdelt vagy trottyos vagy gagyin koptatott farmert, inkább szűkebb fazonokat, de nem cicanadrág szerűt, bár ha olyanom van, még az is beleférne. És persze lenne az inggyűjteményem, ami Fitzgerald Nagy Gatsbyjét is megszégyenítené, rajonganék az antik mandzsettákért, a kézzel varrt cipőkért, a vintage motoros csizmákért, a kecses bokacipőkért mindenféle színben, a szép táskákért, a hajamat pedig hagynám, hogy kicsit megnőjön és a szemebe hulljon, hogy olyan sármos franciás pasi legyek.

-Szerinted mi az a dolog, ami semmiképpen sem hiányozhat egy stílusos férfi ruhatárából?
A fentiek közül egy jó szelekció. Egy jó alapruhatár kell, amit jól lehet variálni, kiegészíteni. Érdemes pár jó darabot beszerezi, ez minőségi megjelenést ad.

-Vannak kedvenc tervezőid? Ha igen, kik?
Prada, Peter Pilotto, Comme des garcons, Lanvin, Jeremy Scott, Castelbajac, Balmain, Balenciaga, Thierry Mugler, Hussein Chalayan, Manish Arora, Gareth Pugh, Alexander McQueen, Burberry stb stb

-Van olyan fiatal, feltörekvő magyar tervező, akire szerinted érdemes odafigyelni?
Persze, sok van. Most elindult a divatban valami itthon, nagyon remélem, hogy egyre több izgalmas brand születik és kialakulhat egy szakmai párbeszéd. Annak örülnék, ha a divatban dolgozók egyre jobban kommunikálnának egymással és akár közösen ötletelhetnénk arról, hogy mivel lehetne a piacot felpezsdíteni vagy egyáltalán létrehozni.

-Mik a terveid a közeljövőben?
2011 január elején elkészült a 2011-12 ősz téli kollekcióm, ezt szeretném minél több helyen bemutatni, valamint a Butterfly (Fashiondays.hu) nevű brandnek egy kizárólag online értékesítésre kerülő és a Cosmo bikinoshow-n néhány darabbal bemutatkozó fürdőruha kollekciót terveztem, így ezt a projektet szeretném befejezni, majd elkezdeni áprilisban a 2012 tavasz-nyár kollekciót. Végül és nem utolsó sorban a Fashion Video Festival 2011 szervezése és nemzetközi útjának kialakítása egy hatalmas feladat idén és remélhetőleg egy 3 hetes nyaralás is belefér az életembe mobiltelefon és email nélkül.

-Van kedvenc fotód, ami férfi divatanyagból, editorialból?
Igen, mostanában például ezeket szeretem:

 




A bejegyzés trackback címe:

https://hestyle.blog.hu/api/trackback/id/tr802791743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása