Interjú Krizsanyik Balázzsal (SPF)
Krizsanyik Balázs az élő példa arra, hogy az álmok igenis megvalósulhatnak és a ranglétrán való folyamtos feljebbre jutás sem csak mese. Sima, "mezei" eladóként kezdte, ma pedig már nyolc ország Springfeld üzleteit koordinálja. Balázzsal elöször az MTV, Stílus című műsorában "találkoztam". Nagyon tetszett, amiket és ahogyan mondott, ezért is nagyon örültem, amikor elfogadta a felkérésünket az interjúra.
Érdemes elolvasni, rendkívül jókat mond.
-Jelenleg a Springfield-nél dolgozol, nem is akármilyen pozícióban. Hogyan indult a karriered? Mikor kezdett el érdekelni igazán a divat?
Valóban, jelenleg a Springfield Man & Woman spanyol központjában dolgozom, de hosszú volt az idevezető út. A csoportnál eltöltött 7 év alatt sok mindent kipróbáltam: a főiskola mellett pusztán anyagi megfontolásoktól vezérelve bolti eladóként kezdtem a pályát, majd kevesebb, mint 1 év után, mint Visual
Merchandiser, később, mint Band Manager, végül, közel másfél éve, mint International Merchandising Manager dolgozom koordinálva 8 európai ország in-store és branding folyamatait, ennélfogva életem egyre nagyobb részét bőröndpakolással és percenkénti emailezéssel töltve repterek, showroom-ok és üzletek között ingázva.
Mondhatjuk, hogy véletlenül kerültem ebbe a szakmába, de úgy érzem, hamar ráéreztem a retail fashion lényegére és arra, milyen értelmet is kap a divat kifejezés egy könnyen megközelíthető tömegmárka, másképp megfogalmazva: fast fashion brand működésében.
-Mi a véleményed a magyar férfiak öltözködési szokásairól?
Azt látom, hogy a magyar férfiak igenis igényesek és szeretnének jól öltözni, még ha többségük számára ruhatáruk nem is a szó szoros értelmében vett önkifejezés eszköze, sokkal inkább egyfajta alapvető szükséglet, hogy azt a minőséget, néhol visszafogott újszerűséget, amelyet az élet más területein megkövetelnek, a saját bőrükön is felmutassák.
Mindazonáltal azt el kell fogadnunk, hogy ez az igény egyrészt erős konzervatizmussal, sőt néhol végtelen bátortalansággal párosul, másrészt jelenleg nincs a piacon olyan médium amely a magyar férfiak számára is elérhetővé tenné a divat fogalmát, méghozzá úgy, hogy azt ők elfogadják, megértsék és legfőképp élvezzék. Nem szeretem, mikor valaki a magyar divatot rögtön Párizshoz, vagy Londonhoz hasonlítja, a szokásos nyugat-kelet összevetés már régóta hibás és céltalan.
-Nemsokára beköszönt a jó idő, milyen stílusok, ruhák, színek fogják uralni a tavaszi divatot? Mik lesznek az abszolút favoritok?
Mivel engem és nem egy high fashion divatház vezetőjét kérdezed, engedd meg, hogy ezúttal is azokról a tavaszi must-have ruhadarabokról beszéljek, amelyek valóban meg fognak jelenni a legtöbb igényes magyar férfi gardóbszekrényében:
Három nagy trend körvonalazódik jelenleg: egyrészt az utcai divat tovább halad az urbánus, letisztult színek és anyagok felé, ahol a szürke, a camel, a fehér és a fekete egységét csak néhol töri meg egy-egy halvány neon árnyalatú bermuda, vagy egy színes kiegészítő. Ez a trend egyszerre formális és kényelmes,
sztárjai a nylon dzsekik, szűkített szabású zakók, mao-nyakú len- és pamutingek és gombos szuperkönnyű pamutpólók. Estére egy kötött nyakkendő, ing és kardigán szinte kötelező lesz, feltűrt nadrágszárral és egy jóminőségű bebújós bőrcipővel, vagy épp egy fehér, tengermosta tornacipővel.
Egy másfajta irányt jelent ehhez képest az ún. etnikus stílus, amely már évek óta megjelenik minden tavaszi-nyári kampányban, ezúttal azonban erős Afrika-utánérzéssel. Az afrikai kultúra egyre inkább érezteti hatását zenében, filmekben és immáron a divatban is. A földrész motívumai, mintái és jellemző színei mind-mind megjelennek a ruhadarabokban, amelyek lehetnek akár bohémek, akár sportosak. A kockás minta továbbra is nagyon erős, főleg ingeknél, amelyeket ha csíkos pólókkal, avagy egy lazán megkötött kockás nyakkendővel párosítunk, mindezt feldobva egy lenge sállal, a hatás biztos nem marad el. A pontos stílusérzék és a kiegészítők megválasztása kritikus: egy jóminőségű vállra vetett bőrtáska, bőrkabát, vagy akár csak egy egyszerű bézs pamutzakó biztonságosá teszi még a legvadabb öltözéket is.
Végül a harmadik trend az amerikai pioneer stílus, pontosabban, a 30-as, 40-es évek amerikai romantikája. Az oly jól ismert zászló motívumai, mint a sávok és csillagok, vagy akár a híres kék-piros-fehér színtrió egyaránt megjelennek a legtöbb ruhadarabon. Ezt a hatást enyhíti a jeans erős jelenléte és a kőmosott pólók a lehető legkülönfélébb mintákkal, elsősorban az amerikai sport és képregénykultúra által ihletve.
-Szerinted miért hanyagolják el ennyire a magyar magazinok, televziók és egyéb médiumok a férfi divatot? Nincs rá igény?
Ahogy korábban is mondtam, hiszem, hogy van igény. Nyilván ismernünk kell a piac korlátait, amely nyilvánvalóan sokszor gátat szab egy-egy valóban mozgató erőt jelentő férfi divatmagazin megtelepedésének és nyereséges működésének. Másrészt azonban rendelkezésre állnak olyan csatornák, mint az internet és megannyi életmód- és fashion blog, vagy akár újszerű kezdeményezések, mint a Szeretem a testem program, amely nem kis zajt keltett rövid időn belül Magyarországon, kérdem én, ugyan miért ne csinálhatnánk meg ugyanezt de ezúttal a férfiak szemszögéből?
Elég csak néhány percig figyelni egy ruhaüzlet forgalmát, szembetűnő, hogy évről évre egyre több férfi tér be egyedül, feleség és barátnő nélkül. Igaz, néha céltalanok, néha zárkózottak, de jönnek, látnak és egyre többször győznek. Egyszóval igény van, de azt kielégíteni, illetve újabbakat kelteni itthon másképp kell, más eszközökkel, lépésről-lépésre.
-Van olyan üzlet, márka, amit hiányolsz itthonról?
Megannyi, nyilvánvalóan, habár a trend a gazdasági válság ellenére sem feltétlen kedvezőtlen. A Jack&Jones, vagy akár a G-Star megjelenése, csakúgy, mint a legújabb Andrássy úti high fashion márkák mindenképp jó jelnek számítanak. Mindazonáltal szívesen vásárolnék otthon is a COS üzleteiben kiegészítőket, vagy egy jó trench kabátot, néhány darabot a River Island-ban, vagy akár az All Saints-ben és tekintve, hogy egy ideje Spanyolországban élek nem hagyhatom ki a sorból a Mango HE kollekciót sem.
Milyen ruhadarab vagy kiegészítő az, ami a legkedvesebb számodra?
Életem első designer táskája, amelyet évekkel ezelőtt vásároltam a Burberry-ben és azóta is a kedvenceim egyike, illetve, hogy a mix&match elvénél maradjunk, nem tudom elképzelni az év nagy részét legalább 3-4 pár fehér, filléres de annál praktikusabb Victoria cipő nélkül. Alkalomtól és outfittől függetlenül is egyértelmű jolly joker.
-Van olyan alapdolog, ami szerinted semmiképpen sem hiányozhat egy férfi ruhatárából?
Ha már alapdarab, hadd legyek ezúttal én is konzervatív: egy-egy pár jóminőségű fekete és barna félcipő, egy design farmer (ami nem egyenlő a drágával!), egy mindennel variálható sportzakó és nem utolsósorban a megfelelő táska ami már régen nem csak a nők kiváltsága. Itt az idő, hogy elfelejtsük a Jóbarátok-ból híressé vált „Manpurse” kifejezést, a 90-es éveknek hivatalosan is vége.
-Mik a terveid a közeljövőben?
Fiatal korom ellenére alkalmam volt sok mindent kipróbálni a fast fashion-ben, mondjuk úgy, spanyol módra. A következő lépésemen egyelőre még magam is gondolkodom, egyelőre továbbra is maradok a branding és a retail fashion világában, legyen az akár egy új kihívást jelentő és már a magyar piacon lévő márka menedzselése, akár egy új brand-bevezetés, de annyi bizonyos, hogy ha a kihívások nem találnak meg időben, majd én megkeresem őket.
Sajnos ebből a szempontból mindig is javíthatatlan voltam.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
p4rtyboy92 2010.03.02. 17:21:08
krel 2010.03.02. 18:09:05
LJS 2010.03.02. 18:22:44
alves 2010.03.02. 20:51:47
viszont azzal nem értek egyet, hogy a magyaroroszági férfiak jól öltöznek, vagyis én egyetemre járok, és ha akad egy ember is akit megnézek a folyosón akkor sokat mondok...
katarocks 2010.03.02. 21:41:14
az a helyzet, hogy Mo-n Pestet meg mondjuk Győrt, Debrencent leszámítva még a Zara, H&M szintű boltok sem találhatóak meg. na most, akinek nincs rá akkora igénye nem fog elutazni pl. Pestre, hogy vegyen magának ezen boltok egyikében pár egyszerű pólót, farmert, zakót, kardigánt, amikből simán összerakhatna nem túl izgi, de divatos, és nálunk még különlegesnek is számító öltözéket.
marad a c&a meg a jeans club..
Hyden 2010.03.02. 22:53:13
perry 2010.03.02. 23:41:19
Milyen az a design(er?) farmer?
robthetomb24 2010.03.03. 11:01:03
Mc Murphy 2010.03.03. 11:50:27
Gemini 2010.03.03. 12:32:21
Ügyes, szerencsés ez a Balázs fiú :) irígylésre méltó karrier....lehet el kéne menni bolti eladónak? :D
Egyébként lehet tudni,hány éves,nagyon fiatal arcú a képen.
Ja, és tök jó az outfit. :)