Öt gondolat a gyorsdivatról
Kétségtelen, hogy a fast fashion boltok a fiúk életén nagyot könnyítettek, a ruhavásárlás számunkra jóval egyszerűbb lett - de nem minden szempontból. Fogyasztáskényszer, felgyorsult élet, globalizáció: ez vezetett a H&M, a Zara, a Bershka, a New Yorker, a Topman, az ASOS vagy a New Look sikeréhez. Öt rövid gondolat következik a gyorsdivatról.
Itt vett le a lábunkról a dolog: a választék óriási! Végtelen számú ruhadarab és kiegészítő, amik ráadásul szinte hetente cserélődnek, így az uniformizálódás kizárt… volna, ha nem lennének olyan népszerűek ezek az üzletek. Akinek jó a szeme, az különleges darabokat is megcsíphet, de mindenféle ruhatár kialakításában segítenek a fast fashion boltok. Ez nemcsak az egyszeri divatőrültnek a kánaán, a széles jelenlétnek köszönhetően a divat így mindenkihez egy kicsit közelebb kerül. A gyorsdivat boltokba egy átlagos vásárló körülbelül tizenötször tér vissza évente. Ez hatszor több, mint a hagyományos divatüzletek esetében. A választék tehát plusz pont!
Olcsó, de mégsem annyira. Ésszerűen kialakított árazás jellemző mindegyik fast fashion üzletre, többnyire kiszámíthatóak, habár van, ahol egy kissé felfelé kúsznak az árak mostanában (például a Zaránál) és az ár-érték arány irreális. De van szemünk, kezünk, meg kell vizsgálni az adott darabot, gondosan kell választani. Habár néha ez sem segít. A gyártási költségek a távol-keleti gyárakban elvégzett munka miatt nagyon alacsonyak, ez viszont csak néha tükröződik az árazáson. A leárazásos időszakok miatt ez is egy plusz pont!
Nemrég láthattátok a facebook oldalunkon azt a képet, amelyen egy pár napos pulóver vállán keletkezett spontán lyukat mutattunk meg. Továbbá az utóbbi időben sikerült beszerezni ugyanazt a nadrágot azonos méretben, három különböző színben. Könnyített az életemen, hogy nem kellett, csak egyet felpróbálni, de aztán később jött a hidegzuhany: centis eltérések vannak az elméletileg ugyanakkora méretű nadrágok között, mind derékban, mind hosszban. A minőség sokszor béna, szerencse kell a strapabíróbb darabok kifogásához. Mondjuk az is igaz, hogy a divat ezen ágazata nem az elnyűhetetlenségről szól, de azért legalább egy fél-egyéves élettartammal meg kéne tisztelni a vásárlót.
A divat útvesztőiben nem könnyű eligazodni, minden szezon új irányzatokat hoz. A fast fashion boltoknak nem erőssége a tartósság, a ruhák nagy része hamar kimegy a divatból. Ez ellen természetesen lehet védekezni: egyszerű, klasszikus darabokból kell többet vásárolni.
Manapság már szinte mindent megkapunk a fast fashion boltokban és ez igen kényelmes, de nem biztos, hogy kifezetődő. A Levi's nem hiába híres a farmereiről, a Lacoste a pólóingjeiről, a Hugo Boss az öltönyeiről és még sorolhatnánk. Az említett cégek termékei drágábbak, de jóval több ideig fogják húzni, így megérik a magasabb árat.
Nektek melyik a kedvenc fast fashion / hagyományos divatüzletetek?
Szerintetek mi a legnagyobb előnye és háránya a fast fashionnek?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.