2009.10.29

A fotózás művészet? - Interjú egy fotóssal és egy grafikussal

HorvathL | 2009.10.29 23:45 | 4 hozzászólás


 

Bati Dániel és Megyeri Viktor a válaszadók térfelén!
Először kezdjük Danival, a fotóssal (www.divatfoto.com).

 

1, Mikor kezdtél el fotózni és miért?

Huhuuu,már az első kérdésnél bajban vagyok, nem volt pontos dátumhoz kötve,ha jól emlékszem valamikor általános iskola vége-és középsuli eleje közé tehető, kb. 8 évvel ezelőtt kezdhettem.

A miért-et kérlek ne kérdezd,nem volt miért, csak szerelem,vak szerelem ami azóta is tart.Imádtam a képeket, mindig is nagy hatással voltak rám, és amint lehetett az első nagyobb megtakarított pénzemből vásároltam egy (tegyük hozzá ezt sosem fogom elfelejteni) Polaroid Pdc 1050-es 3 megapixeles gépet, hogy nekiállhassak felhőket és naplementéket fotózni, mint akkor minden 14 év körüli, aki fényképezőt vett a kezébe.

 

2, A fotózás melyik műfaját képviseled? Miért ezt választottad?

Úgy gondolom inkább a műfaj választott engem,és talált rám. Ez egy hosszas út megtalálni a saját műfajodat, minden egyes korszak jól elkülöníthető, ahogy halad és változik az ember.Én sem értem a végére még, ez egy állomás jelenleg ahol most tartok.Mondjuk úgy leszálltam a vonatról, hogy körülnézzek a városban,  több várost is megnéztem már mielőtt elértem a mostaniba , ami mellesleg nekem egy fővárosnak tűnik.

Ahogy mondtam szerintem ez egy közös választás volt a műfaj és énköztem, mindig is imádtam a gyönyörű nőket, és ahogy nő az ember egyre jobban ez kezdi érdekelni és hát ki ne szeretne a legjobb csajokkal dolgozni ? :)

Ha kötelezően kategorizálnom kéne magunkat, azt mondanám fashionfoto,de ha a kicsapongásainkat nézzük akkor sokszor áthajlunk a digitart felé.

 

3, Mi az, amit a fotós műfajtól vársz?

 Szerintem a fotózás is egy olyan szakma/műfaj lett már ahol nagyon-nagyon  fontos, hogy tisztában legyen az ember a saját képességeivel, és látnia kell a határait. Csak egy példa. Az az ember aki éjjel nappal portréfotózással foglalkozik azt valószínűleg hiába kérik fel épületfotózásra, vagy ételfotózásra, nem hozza azt a  színvonalat amellyet a saját főprofiljában képes. Mindenkinek tudnia kell mire képes, miben a legjobb, és mit vállalhat.

Ha ezekkel tisztában vagyunk akkor állhatunk neki megvizsgálni hogy mit is várhatunk a fotózástól. De azt is hozzá kell tennem, a fotózás egy ideje már nem egyszemélyes munka, sőt egyre nagyobb teamekről szól az egész. Személy szerint nem a fotózástól vannak elvárásaim, inkább önmagammal és a csapatunkkal szemben. Látom azt, hogy egyenként is remek szakemberek vesznek körül akikkel imádok dolgozni, de team-ként kell dolgoznunk és nekem az az elvárásom, hogy képes legyen mindenki a legjobbját adni és nem csak külön-külön hanem együtt, egységben is remekelni. Szeretném ha megtérülne a rengeteg befektetett munkaóra és elérhetnénk oda, hogy a legjobbak lehessünk, ha valaki meglátja képeinket azt mondja na igen, ez egy FOTO.

 

4, Szerinted mitől lesz egy fotó jó?

Ez teljesen egyéni mindenkinél, valakinek csak az számít, hogy technikailag rendben legyen egy kép, szépen legyen világítva, jól legyen vágva, valakinek az az első hogy milyen mondanivalót  tartalmaz , illetve milyen koncepció alapján készült.

Egy fotó számomra attól lesz jó és értékes ha nem csak technikailag bravúros de koncepció alapján készült és van története-tartalma a képnek.

 5, Hogyan viszed bele a saját egyéniségedet egy fotóba? Hogy mutatod meg "magad"?

Na ez az amit a többiektől kéne megkérdezned, ők látják igazán hogyan is dolgozom, én "sajnos" szerelmes vagyok a munkámba és teljesen elvakult,és csak dolgozom-dolgozom-dolgozom.

6, Mik a terveid a jövőre nézve?

Szeretném ezt a szerelmet házassággá kovácsolni és partifotósként dolgozni :) Viccet félretéve, szeretném ha elérhetnénk oda, amit már említettem korábban: a legjobbak közt lenni. Ez az a szakma amit vagy úgy csinálunk, hogy teljes gőzzel és mindent képesek vagyunk feláldozni érte vagy csak csináljuk inkább hobbyfotósként.

Személyes cél lenne, ami szerintem ebben a szakmában mindenkinek, ha valaki a kezébe venne egy Vogue -ot és a végén megnézné hogy a ki a fotósa az én nevem szerepeljen ott :) ez például egy cél lehetne.

 

Viktor átveszi a stafétabotot:

 

1, Mikor kezdtél el fotókkal foglalkozni és miért?
 
Most akkor, a koromra vagy kíváncsi? :D
A fotókkal nagyjából kisiskolás korom óta foglalkozom, de akkoriban még csak gyermeki érdeklődés szintjén állt a dolog. Igazából, azt is mondhatom, hogy engem minden érdekelt és érdekelni is fog, ami a művészetekkel kapcsolatos. Rajongok a festészetért, szobrászatért és ezeknél is jobban a grafikákért. Kiskoromban graffitiztem is… persze csak legálisan, ahogyan azt illik.
A fotózás pedig, szépen lassan bekúszott az életembe, mint egy kígyó. Játszottam vele, aztán egyszer kegyetlenül megmart… félredobtam mindent, és csak a fotókkal kezdtem foglalkozni.
A miért kérdésre nehéz válaszolnom… sosem tudtam, mit miért teszek, mindig a pillanatnak éltem úgy, mint egy fénykép, az is csak egy pillanat töredéke, míg a csoda megszületik (mint a döntéseim), viszont a végeredmény, akár évszázadokon át is neked él.
 
2, Szerinted mitől lesz egy kép jó? Hogyan tudsz javítani rajta?
 
A kép attól lesz jó, ha neked tetszik. És ha sok mindenkinek tetszik, akkor, örülhetsz, mert elméletileg nagyon jó a képed. Dani már említette a vágás és fények professzionális kivitelezését. Nos, én is úgy vagyok vele, hogyha ezek rendben vannak, akkor beszélhetünk egy szép képről. Ellentétben zseniálisnak tartom, ha valaki ezeket, az esztétikai szabályokat megszegi, és mégis valami brutális képet komponál. Ez ugyanaz a dolog, mint a zenében a disszonánsok, a fülnek elméletileg bántó összhangzatok, viszont valaki mégis felfedezte, hogy ez mégsem bántó, csak ügyesen kell bánni velük, így született meg jó öreg barátunk a jazz.
A képeket photoshopban, illustratorban, ritka esetben maya-ban és 3dmax-ban turbózom fel. Mint photodesigner, bátran mondhatom, hogy ebben a szakmában nincs lehetetlen. Háttércserétől elkezdve, a duci nőből vékonyon át a szőkéből-fekete, minden lehetséges. Legfőképp paris retouch technikát, égetés és kiemelés, fény és árnyék és szaporító rétegezést alkalmazom.
Az én munkám egyszóval a tökéletesítés, mind színekben, és formákban.
 
3, Hogyan viszed bele a saját egyéniséged egy fotóba, hogyan mutatod meg "magad"? (miről ismerünk rá a stílusodra, stb)
 
Egyéniség. Általában erre a publikum figyel fel és fogalmazza meg, nem a művész. Saját stílusom a színvilág, amit alkalmazok és a kreatív 3d-s fotó-kiegészítések. Aki látta legalább három képünket, az tudni fogja mi a stílusunk és megismeri, majd a negyediket is és remélhetőleg várja az ötödiket. 
 
4, Hogyan jellemeznéd a mukáidat?
 
Érdekesek. Imádom a divatot. Ez egy külön műfaj, számomra a fotózás teteje mondhatni a műfajok jazze-e, mivel egyszerre művészi és mégis trendi. Ez szerintem nem sok művészeti ágazatban mondható el. Lehet valami modern attól még nem trendi. A fashion fotóknál ez a fal már régen ledőlt. A képeink a lágy nyugodtság és a kegyetlen düh érzelmi skálája között csúszkálnak.


 
5, Mik a terveid a jövőre nézve?
 
Én nem nézek a jövőre, általában ő néz rám. Tudod, én evezek az események vadvízén, így az irány elméletileg lefelé van, így nem jó hasonlatom. :D Vannak terveim, illik… felnőttként.
Szeretném, ha az emberek megismernének és elismernék a kreativitásom. Megbecsülnék a munkáim szakmailag és anyagilag is egyaránt. Sajnos itt a bibi… itthon tombol a butaság és az egyszerűség. Kevés az, aki igazán ért a divathoz… Felveszel magadra valami különlegeset, és máris kipécéznek. Vicc az egész. Egy jó ideig New Yorkban laktam… ott akár polgárpukkasztó is lehetsz… megdicsérnek, ha van stílusod. Így nem tagadom terveim között szerepel, hogy kint dolgozzak újra, viszont mindenképpen szeretném kicsit fellendíteni a Magyar divatvilágot, különleges képeinkkel.
 
Mindenkinek sikerekben gazdag fotózgatást kívánok!
 
Köszönjük szépen a válaszokat, mi is viszont kívánjuk!

 

Ízelítő:

 

 




A bejegyzés trackback címe:

https://hestyle.blog.hu/api/trackback/id/tr11484373

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hedkandi 2009.10.30. 22:16:10

sok szép semmitmondó hasonlat van az interjúalanyok válaszaiban, nem is tudom, hogy fért ide minden! én ezt nem nevezném divatfotózásnak (nem laikusként mondom). nem hiába van össz-vissz 4-5 olyan divatfotós kis hazánkban, akiknek a munkáját a nemzetközi szakma is elismeri. ne azért legyen divatfotós valaki, mert "ki ne szeretne a legjobb csajokkal dolgozni" pfffff! még szerencse, hogy a vogue oldalain nem szarrápselt, agyonvilágított divatanyagokat láthatok viszont havi gyakorisággal.

HorvathL · http://hestyle.blog.hu 2009.10.31. 11:13:13

@hedkandi: én annyira nem értek hozzá, de bizonyos dolgokban egyetértünk

talán ez a szakma még gyermekcipőben jár itthon, bár megint: nincs rálátásom, de még van hova fejlődni

azért örülök, amikor a külföldi blogokon/magazinokban feltűnik egy-egy magyar név. csak sajnos még nagyon kevés.

perry 2010.01.14. 23:56:01

Ez nem mélyinterjú. A címben igaz nem ez van, de a divatblogok éjszakája 2009 című résznél úgy van a hivatkozás. Lehetne javítani.

HeStyle · http://hestyle.blog.hu/ 2010.01.15. 00:23:27

@perry: Köszi a figyelmeztetést, javítottuk.
süti beállítások módosítása